Wilt u donatie doen aan het PD3RFR Hobbyfonds?

 


Lid VERON afdeling 27
 
Lid VERON afdeling A-08


 

Member on SocialHAMs #2394

 

HF PROPAGATIE

Goede kennis van de propagatie van radiogolven en van de procedures bij het maken van verbindingen zijn zeer belangrijk. Het weer is daarbij een belangrijke factor. Hier wat meer informatie over propagatie en de cyclus van de zonnevlek voorspelling. Er zijn een aantal lagen in de ionosfeer. Twee zijn er belangrijk : de onderste D-laag, die vooral de lage frequenties absorbeert en de buitenste F-laag die de hogere frequenties terug naar de aarde om kan buigen. Zie de afbeelding rechts.

Het effect van beide lagen hangt af van de ionisatie-graad, die bij vol zonlicht het grootste is en door zonnevlekken nog eens extra verhoogd kan worden. Bij duisternis is de D-laag bij gebrek aan zonlicht niet aanwezig waardoor lage frequenties de F-laag kunnen bereiken en terugkeren naar de aarde. Bij duisternis is de F-laag nog dunnetjes aanwezig en laat het daardoor voor frequenties boven ca. 12 MHz afweten.

Door de zon beschenen splitst de F-laag zich in 2 dikke F-lagen en dan komt de MUF veel hoger uit, rond de 28 MHz. Uitzonderingen op de regel komen herhaaldelijk voor, met de bestudering van de propagatie verschijnselen kun je een mensenleven vullen. Wat betreft de HF-propagatie is het kunnen toepassen van de onderstaande tabel voldoende.

Kort samengevat; Zonder condities kom je zelfs met 1 kilowatt nergens. Met condities kun je op het juiste moment en op de juiste frequentie zeer grote afstanden overbruggen, zelfs met kleine vermogens! Veel amateurs onderschatten het belang van de condities.

A-index: De mate van verstoring van het aardmagnetisch veld gemeten over de laatste 24 uur.  De index kan variëren van 0 tot 150.  Hoe lager de  index, des te beter is de signaalsterkte op de HF-banden.

K-index: De mate van verstoring van het aardmagnetisch veld gemeten over de laatste 3 uur. Dit geeft een beter beeld over de storing op de HF-banden. De index loopt van 0 tot 9. Hoe lager de index (1-2) des te beter zijn de signalen op de HF-banden. Hoger als 4 is een indicatie dat de banden niet echt open zijn.

SFI index: Solar Flux Index, geeft de mate van ionisatie van de ionosfeer aan. We willen graag een hoge SFI-waarde hebben.

SSN: Smoothed Sunspot Number, het zonnevlekkengetal, welk afhankelijk is van het jaartal. De cyclus die betrekking heeft op de SSN bedraagt ongeveer 11 jaar.  Bij een lage SSN zijn de condities matig, bij een hoge SSN zijn de condities optimaal. Het is de verwachting dat in 2012-2013 de hoogste SSN-waarde bereikt worden om daarna weer af te nemen in een 11-jarige cyclus.

Samengevat: we kunnen goede condities verwachten bij een hoge SFI, een hoge SSN en zo laag mogelijke K-index. 


 
Courtesy of SOHO NASA
 
Current Solar Wind   Current Northern Auroral   Current Southern Auroral
Click for Solar Wind page   Click for Pmap page    Click for Pmap page

nlenfrdeitrues

ONTVANGEN QSL-KAARTEN

ONDERSCHEIDINGEN

LIVE VOICE REPEATERS

TWITTER @PD3RFR

RadarMaarssen LIFELN3 (AS50) departed Medical Center of the Rockies (2CD2) at 15:05 MDT https://t.co/xeXbEtvZX4 #flightaware
PD3RFR New QSO:PD3RFR->PA9MB (Netherlands) USB 70cm 7km #hamradio #qsl #cqdx #RadioIsMagie
PD3RFR New QSO:PD3RFR->PD2GK (Netherlands) USB 70cm 27km #hamradio #qsl #cqdx #RadioIsMagie
RadarMaarssen LIFELN3 (AS50) departed Ivinson Meml Hospital (WY40) at 14:04 MDT https://t.co/UZJwezO1MT #flightaware
RadarMaarssen LIFELN3 (AS50) departed Cheyenne Rgnl (KCYS) at 13:06 MDT https://t.co/ITj5Di66hm #flightaware
RadarMaarssen ZXP24 departed Amsterdam Schiphol (EHAM / AMS) at 20:51 CEST https://t.co/uvjwvCb8wR #flightaware
RadarMaarssen ZXP03 departed Amsterdam Schiphol (EHAM / AMS) at 20:21 CEST https://t.co/GvgnmVVGbQ #flightaware
RadarMaarssen LIFELN3 departed Volkel Airbase (EHVK / UDE) at 18:59 CEST https://t.co/xomD1QwVco #flightaware
RadarMaarssen ZXP03 departed Drachten Airfield (EHDR) at 17:37 CEST https://t.co/UlQ9SvZE4w #flightaware
RadarMaarssen ZXP03 spotted in flight near Leeuwarden at 17:14 CEST https://t.co/IsLj1QxFig #flightaware
RadarMaarssen LIFELN3 spotted in flight near Uden at 16:25 CEST https://t.co/XruX6JBlVK #flightaware
RadarMaarssen ZXP03 departed Amsterdam Schiphol (EHAM / AMS) at 16:20 CEST https://t.co/paPVqC2HPW #flightaware
RadarMaarssen LIFELN3 departed Volkel Airbase (EHVK / UDE) at 16:01 CEST https://t.co/mHnUph7mNf #flightaware
RadarMaarssen LIFELN3 departed Volkel Airbase (EHVK / UDE) at 14:50 CEST https://t.co/xnnp71y9xx #flightaware
RadarMaarssen LIFELN3 spotted in flight near Rijen Airbase at 13:25 CEST https://t.co/rOLhTyftVu #flightaware
RadarMaarssen LIFELN3 departed Volkel Airbase (EHVK / UDE) at 12:41 CEST https://t.co/4ARmMZ58eV #flightaware
RadarMaarssen ZXP24 departed Amsterdam Schiphol (EHAM / AMS) at 12:40 CEST https://t.co/XgU1iy34aX #flightaware
RadarMaarssen ZXP24 departed Amsterdam Schiphol (EHAM / AMS) at 09:36 CEST https://t.co/Vwlcu5EEiu #flightaware
RadarMaarssen ZXP02 departed Amsterdam Schiphol (EHAM / AMS) at 00:10 CEST https://t.co/7o5qXOiM2M #flightaware
RadarMaarssen LIFELN3 spotted in flight near Uden at 23:31 CEST https://t.co/Pi0xuPMmvJ #flightaware